کد مطلب:95520 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:205

خطبه 023-در باب بینوایان












[صفحه 57]

با فقراء و اغنیاء بعد از سپاس بدرگاه خداوند سبحان و درود بر پیامبر آخر الزمان كه رسالت امر الهی را دارد. مقدرات الهی مانند قطره ههای باران برای همه كس از آسمان فرومی ریزد. و هر كس باندازه استعداد و لیاقت خود از آن بهره می گیرد. پس هرگاه یكی از شما خود را با بسیار مال و ثروت ببیند هرگز نباید از روی حسد فتنه ای برانگیزد و به خشم و عناد آنها را در هم بریزد و با نظر دنائت بر او بنگرد، چنین انسانی خود شرمنده و سرافكنده می شود. مانند قماربازی كه امید بردن داشته و غرامت باختن را می پردازد. مرد مسلمان كه از خیانت دوری می كند و مهر خدا در دل می بندد از خدای خود دو چیز می طلبد. یكی به دیدار حق بشتابد و در عالم هستی ابدی جای گیرد یا آنكه در دنیا غرق ثروت شود... كه سرنوشتی شوم تر از آن نیست. چرا كه آنچه از انوع كرامت و زحمت است و بهتر از مال و متاع دنیوی است دین است كه می ماند ولی مال و منال و اولاد و ثروت فانی می گردد البته ثروت و فرزندان میوه دنیا و عمل نیك ثمره آخرت است. گاهی خداوند برای امتحان انسان این هر دو حسن را در یك كس جمع می كند باید هوشیار و بیدار باشند و از لغزش بپرهیزند. ای مردم هر كس حتی اگر

دارای مال و ثروت فراوان هم باشد. از خداوند بی نیاز نیست و هر قدر اولاد و قبیله و افراد داشته باشد و اگر این همه تمام اطراف و محیط او را احاطه كنند نمی توانند او را از گزند زمان مصون بدارند. زیرا اگر بلائی از آسمان و از جانب حق نازل شود هیچ نیروئی قدر مهار آنرا ندارد. ولی اگر به زبان محبت و صداقت و خلوص برای او دعا كنند و برای او سلامت و سعاد آرزو كنند، خدای تعالی خیرات خود را متوجه او می كند و از مال مردم و از نیكیها به او می بخشاید.

[صفحه 57]

آگاه باشید و از قرابت و خویشاوندان و نزدیكان خود غافل نباشید و هرگاه یكی به تنگدستی و درویش رسید او را دریابید و انصاف و عدالت را نصیب آنان گردانید و هر چه از خرج خود افزون دارید به آنان اختصاص دهید كه اینگونه نفقات از ثروت نسان نمی كاهد بلكه بر مال او می افزاید.

[صفحه 57]

نام نیك بهتر از مال فراوان است هر كس متمكن باشد و حقوق شرعیه خود را نپردازد دست قدرت بر او تنگ می گیرد اما اگر دست گشاده ای داشته باشد و آنچه خدا به او داده با مردم در میان نهد بدوستی و مهربانی او را تنها نمی گذارند هر كسی با خویشان خود به لطف رفتار نماید برای همیشه محبت خویشان را با خود دارد كه یكدست دهنده صدها دست گیرنده دارد و اگر ندهد صدها دست دهنده را از خود دور داشته است.


صفحه 57، 57، 57.